probiotyki prebiotyki symbiotyki
Probiotyki i prebiotyki - wszystko co powinieneś wiedzieć.


Czy wiesz, że ilość bakterii w Twoim organizmie najprawdopodobniej przewyższa liczbę komórek Twojego ciała … zazwyczaj na każde 3 komórki ciała przypadają 4 bakterie ( 1 ).

Większość z nich znajduje się w jelitach i jest zupełnie nieszkodliwa
Prawidłowa flora bakteryjna jelit jest związana z licznymi korzyściami dla zdrowia całego organizmu ( 2 ). Najważniejsze to ułatwienie odchudzania, lepsze wchłanianie i trawienie pokarmu, wzmocniony system odpornościowy, pozytywny wpływ na zdrowie skóry i zmniejszone ryzyko wystąpienia wielu chorób ( 3 ).

Flora bakteryjna jelit ulega zmianom pod wpływem różnych czynników, takich jak np.:

  • żywność,
  • hormony,
  • warunki bytowe,
  • antybiotyki i leki,
  • wiek,
  • stres,
  • choroby

W zachowaniu odpowiedniej flory bakteryjnej mogą nam pomóc probiotyki.

Probiotyki to żywność lub suplementy diety zawierające szczepy przyjaznych bakterii, które kolonizują nasz układ pokarmowy wpływając pozytywnie na metabolizm i zdrowie.

Dbanie o jelita i odpowiednią florę bakteryjną jest jedną z najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić dla dobrego zdrowia.

Holistic LactoVitalis PRO - probiotyk
znajdziesz tutaj

Czym są probiotyki?

Kiszona kapustaWedług oficjalnej definicji probiotyki to "żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza" ( 4 ).

Probiotyki występują zazwyczaj jako bakterie, ale mogą to być również odpowiednie drożdże.

Probiotyki dostarczamy organizmowi przyjmując suplementy diety i spożywając żywność, która powstaje poprzez fermentację bakteryjną.

Probiotyczne pokarmy to m.in. : jogurt, kefir, kapusta kiszona, ogórki kiszone, zupa miso, sfermentowane ziarna soi (tempeh) i wiele innych.

Probiotyki nie powinny być mylone z prebiotykami, które składają się z błonnika pokarmowego pomagającego dostarczyć pożywienie przyjaznym bakteriom, które znajdują się w jelitach ( 5 ).

Połączenie prebiotyku i probiotyku nazywamy synbiotykiem, który podawany jest w celu szybkiego przywrócenia prawidłowej flory jelitowej. Synbiotykiem powinniśmy nazywać produkt, w którym element prebiotyczny wybiórczo odżywia element probiotyczny, np. prebiotyk – oligofruktoza pobudza rozprzestrzenianie się w układzie trawiennym bakterii z rodzaju Bifidobacterium ( 6 ).

Istnieją dziesiątki różnych bakterii probiotycznych, które wykazują korzystny wpływ na zdrowie.

Najbardziej popularne obejmują bakterie z grupy Lactobacillus i Bifidobacterium. Występuje wiele różnych gatunków w obrębie każdej z grup, a gatunki posiadają wiele odmian.

Wiele suplementów probiotycznych łączy różne gatunki drobnoustrojów w tym samym produkcie, nazywamy je probiotykami o szerokim spektrum działania.

Należy pamiętać, że jest to nowy, ale dynamicznie się rozwijający obszar, w którym są prowadzone dziesiątki badań.

Wyniki badań są obiecujące ale należy pamiętać że wymagają dodatkowych potwierdzeń w celu udowodnienia, że probiotyki pomogą we wszystkich wymienionych w niniejszym artykule stanach zdrowia ( 7 ).

Znaczenie flory bakteryjnej jelit

Zespół mikroorganizmów (głównie bakterii) tworzy w jelitach złożony ekosystem, który jest nazywany florą jelitową ( 8 ).

Jelita zawierają setki różnych rodzajów mikroorganizmów. Zdecydowana większość to bakterie ale występują tam też drożdże i wirusy.

Większość flory jelitowej znajduje się w wyrostku robaczkowym - który służy za jej magazyn ( 9 ) i w jelicie grubym, ostatniej części przewodu pokarmowego.

Flora jelitowa wykonuje wiele funkcji, które są bardzo ważne dla zdrowia np. produkcja witamin, w tym witaminy K i niektórych witamin z grupy B ( 10 ).

Flora jelitowa bierze udział także w przemianie błonnika w kwasy tłuszczowe o krótkim łańcuchu, takie jak maślan i propionian, które pozytywnie wpływają na ściany jelit i pełnią wiele ważnych funkcji metabolicznych ( 11 , 12 , 13 ).

uklad pokarmowyStymuluje również system immunologiczny i reguluje integralność jelit - co może to zapobiec przedostawaniu się niepożądanych substancji do ciała, które mogą wywołać odpowiedź układu odpornościowego ( 14 , 15 , 16 , 17 ).

Jednak nie wszystkie mikroorganizmy w jelitach pozytywnie wpływają na nasze zdrowie.

Flora jelitowa jest bardzo wrażliwa na niewłaściwą dietę oraz leki (głównie antybiotyki o szerokim spektrum działania) - badania wykazały, że ta "niezbalansowana" flora jelitowa jest związana z licznymi chorobami ( 18 , 19 ).

Obejmuje to otyłość, cukrzyce typu 2, zespół metaboliczny, choroby serca, nowotwory jelita grubego, chorobę Alzheimera, depresje i wiele, wiele innych ( 20 , 21 , 22 , 23 , 24 , 25 , 26 ).

Probiotyki (i błonnik prebiotyczny) mogą przywrócić równowagę florze jelitowej, sprawiając że będzie działała optymalnie ( 27 ).

Probiotyki i zdrowie układu pokarmowego

Probiotyki najczęściej badano w odniesieniu do zdrowia układu pokarmowego ( 28 ).

Najmocniejszy pozytywny wpływ zaobserwowano przy biegunce wywołanej stosowaniem antybiotyków.

Antybiotykoterapia używana często przez długi okres czasu, wywołuje biegunki, które potrafią utrzymać się długo po usunięciu infekcji.

Wynika to z tego, że antybiotyki zabijają bakterie bez podziału na szkodliwe i pożyteczne, szczególnie antybiotyki o szerokim spektrum działania, co pozwala rozwijać się patogenom obecnym w jelitach.

Dziesiątki badań dostarczyły mocnych dowodów, że suplementy diety zawierające probiotyki mogą pomóc w leczeniu biegunki wywołanej antybiotykami ( 29 , 30 , 31 ).

Probiotyki również okazały się mieć korzystny wpływ na osoby cierpiące na zespoł jelita drażliwego (nerwica jelit, IBS), przy tym bardzo często wystepującym schorzeniu probiotyki mogą pomóc w zmniejszeniu wzdęcia oraz zapobiegać powstawaniu zaparć i biegunek ( 32 , 33 , 34 ).

Badania wykazały również, że probiotyki korzystnie wpływają na zdrowie osób cierpiących na zapalne choroby jelit ( np. choroba Crohna) i wrzodziejące zapalenie jelita grubego ( 35 ).

Znajdziemy też silne dowody na to, że probiotyki mogą przeciwdziałać zakażeniom Helicobacter pylori, głównego powodu występowania wrzodów i nowotworów żołądka ( 36 , 37 , 38 , 39 ).

Probiotyki są skuteczne w zwalczaniu różnych problemów trawiennych. Dotyczy to również skutków ubocznych związanych ze stosowaniem antybiotyków i zespołu jelita drażliwego. Jeśli masz problemy trawienne, które nigdy nie znikają, to powinieneś rozważyć wprowadzenie probiotyku do swojej diety.

Holistic LactoVitalis PRO - probiotyk
znajdziesz tutaj

Probiotyki i utrata masy ciała

Osoby otyłe posiadają inną jelitową florę bakteryjną niż osoby o prawidłowej masie ciała ( 40 , 41 ).

Badania na zwierzętach wykazały, że przeszczepy kału zawierające florę bakteryjną od szczupłych zwierząt mogą pomóc zredukować masę ciała otyłych zwierząt ( 42 , 43 ).

Z tego powodu wielu naukowców uważa, że bakterie jelitowe są ważnym czynnikiem określającym zawartość procentową tłuszczu w masie ciała ( 44 , 45 ).

Potrzebujemy jednak znacznie więcej badań które potwierdzą że probiotyki pomagają w utracie masy ciała ( 46 ).

Najbardziej imponujące badania dotyczące wpływu bakterii probiotycznych na wagę ciała ukazały się w 2013 roku. W badaniu wzięło udział 210 osób z otyłością brzuszną.

Badanie wykazało, że biorąc probiotyk zawierający szczep Lactobacillus gasseri ludzie tracą średnio 8,5% masy tłuszczu w brzuchu, badanie trwało 12 tygodni ( 47 ).

Uczestnicy badania którzy przestali suplementować probiotyk, wrócili do poprzedniej masy tłuszczowej w ciągu 4 tygodni.

Istnieje również dowody, że suplementy zawierające szczepy Lactobacillus rhamnosus i Bifidobacterium lactis mogą pomóc przy odchudzaniu i zapobieganiu otyłości ( 48 ).

Inne korzystne właściwości zdrowotne probiotyków

holistic lactovitalis pro probiotyk dobre bakterie kwasu mlekowego ryboflawina b2 witamina c probiotyczne bakterie 12 szczepowWymienienie wszystkich prozdrowotnych właściwości probiotyków jest materiałem na książkę, jednak istnieje kilka na które warto zwrócić uwagę:

  • Stany zapalne: wykazano że probiotyki zmniejszają przewlekły stan zapalny, prowadzący do zwiększenia ryzyka wystąpienia wielu chorób ( 49 ).
  • Depresja i stany lękowe: Suplementacja probiotyku zawierającego szczepy Lactobacillus helveticus i Bifidobacterium longum powoduje osłabienie objawów depresji i lęku u osób z ciężką depresją ( 50 , 51 ).
  • Poziom cholesterolu we krwi: Wykazano że probiotyki mogą obniżyć całkowity poziom cholesterolu i poziom cholesterolu LDL ( 52 , 53 ).
  • Ciśnienie krwi: Probiotyki powodują umiarkowane obniżenie ciśnienia krwi ( 54 , 55 ).
  • Działanie układu odpornościowego: kilka różnych szczepów bakterii probiotycznych może zwiększyć odporność organizmu i prowadzić do zmniejszenia ryzyka infekcji ( 56 , 57 ).
  • Zdrowie skóry: Badania potwierdzają, że probiotyki mogą pomóc zmniejszyć objawy trądziku, trądziku różowatego i atopowego zapalenia skóry, jak również innych zaburzeń zdrowia skóry ( 58 , 59 , 60 ).

To tylko wierzchołek góry lodowej, wpływ probiotycznych szczepów jest cały czas badany i ciągle odkrywane są nowe korzystne właściwości dla wielu innych problemów zdrowotnych.

Czy są jakieś skutki uboczne?

Probiotyki są na ogół dobrze tolerowane i uważane za bezpieczne dla większości ludzi.

Jednak w ciągu kilku pierwszych dni stosowania, mogą wystąpić lekkie dolegliwości związane z trawieniem - wzdęcie i uczucie dyskomfortu w okolicach brzucha ( 61 ).

Po tym początkowym okresie odbudowy prawidłowej flory bakteryjnej, trawienie i wchłanianie substancji odżywczych powinno być dużo lepsze.

Probiotyki mogą być niebezpieczne i mogą nawet prowadzić do infekcji. Osoby z bardzo osłabionym układem odpornościowym, chorujące na HIV, AIDS i wiele innych przypadłości mocno obciążających system immunologiczny powinny zawsze skonsultować przyjmowanie probiotyków z lekarzem ( 62 ).

Zdrowe jelita to jednak nie tylko dbanie o florę ale także dostarczanie dobrej jakości jedzenia ( 63 ), prowadzenie zdrowego trybu życia, dostarczenie odpowiedniej ilości snu i ruchu oraz spożywania optymalnej ilością błonnika jest tak samo ważne.

Holistic LactoVitalis PRO - probiotyk
znajdziesz tutaj


Źródła:

http://www.webmd.com/digestive-disorders/features/what-are-probiotics
https://en.wikipedia.org/wiki/Probiotic

https://authoritynutrition.com/probiotics-101/
https://nccih.nih.gov/health/probiotics/introduction.htm

Przypisy:

  1. “Revised Estimates for the Number of Human and Bacteria Cells in the Body” Ron Sender, Shai Fuchs , Ron Milo
  2. The Impact of the Gut Microbiota on Human Health: An Integrative View” Jose C. Clemente, Luke K. Ursell, Laura Wegener Parfrey, Rob Knight
  3. The gut microbiota and inflammatory noncommunicable diseases: associations and potentials for gut microbiota therapies.” West CE, Renz H, Jenmalm MC, Kozyrskyj AL, Allen KJ, Vuillermin P, Prescott SL; in-FLAME Microbiome Interest Group
  4. "Expert consensus document: The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics consensus statement on the scope and appropriate use of the term probiotic" Colin Hill, Francisco Guarner, Gregor Reid, Glenn R. Gibson,Daniel J. Merenstein, Bruno Pot, Lorenzo Morelli, Roberto Berni Canani, Harry J. Flint, Seppo Salminen, Philip C. Calder, Mary Ellen Sanders

  5. Prebiotic fiber modulation of the gut microbiota improves risk factors for obesity and the metabolic syndrome.” Parnell JA, Reimer RA.

  6. Pediatria Współczesna. Gastroenterologia, Hepatologia i Żywienie Dziecka [Pediatr. Współcz. Gastroenterol. Hepatol. Zywienie Dziecka]” Jerzy Socha, Anna Stolarczyk, Piotr Socha

  7. Scientific Opinion on the substantiation of a health claim related to a combination of Bifidobacterium longum LA 101, Lactobacillus helveticus LA 102, Lactococcus lactis LA 103 and Streptococcus thermophillus LA 104 and reducing intestinal discomfort pursuant to Article 13(5) of Regulation (EC) No 1924/2006” Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies
  8. Gut flora in health and disease.” Guarner F, Malagelada JR.
  9. Comparative anatomy and phylogenetic distribution of the mammalian cecal appendix.” Smith HF, Fisher RE, Everett ML, Thomas AD, Bollinger RR, Parker W.
  10. Role of intestinal bacteria in nutrient metabolism.” Cummings JH, Macfarlane GT.
  11. From microbe to man: the role of microbial short chain fatty acid metabolites in host cell biology.” Natarajan N, Pluznick JL

  12. Gut Microbiota-Derived Short-Chain Fatty Acids, T Cells, and Inflammation” Chang H. Kim, Jeongho Park i Myunghoo Kim

  13. Kwas masłowy w zapaleniach jelit” Tomasz Banasiewicz, Katarzyna Borycka-Kiciak, Adam Kiciak, Anna Kotunia, Piotr Pietrzak, Romuald Zabielski, Piotr Krokowicz

  14. The interplay between the intestinal microbiota and the immune system.” Lei YM, Nair L, Alegre ML

  15. Intestinal barrier: A gentlemen's agreement between microbiota and immunity.” Caricilli AM, Castoldi A, Câmara N

  16. Obesity, inflammation, and the gut microbiota.” Cox AJ, West NP, Cripps AW

  17. Metabolic endotoxaemia: is it more than just a gut feeling?” Piya MK, Harte AL, McTernan PG

  18. Gut Microbiota in Health and Disease” Inna Sekirov, Shannon L. Russell, L. Caetano M. Antunes, B. Brett Finlay

  19. Microbial origins of chronic diseases.” Gargano LM1, Hughes JM.

  20. Gut Microbiota and Its Possible Relationship With Obesity” John K. DiBaise, Husen Zhang, Michael D. Crowell, Rosa Krajmalnik-Brown, G. Anton Decker, Bruce E. Rittmann

  21. Interactions Between Gut Microbiota and Host Metabolism Predisposing to Obesity and Diabetes” Giovanni Musso, Roberto Gambino i Maurizio Cassader

  22. Functional interactions between the gut microbiota and host metabolism.” Tremaroli V, Bäckhed F

  23. The way to a man's heart is through his gut microbiota'--dietary pro- and prebiotics for the management of cardiovascular risk.” Tuohy KM, Fava F, Viola R

  24. The gastrointestinal microbiota and colorectal cancer.” Keku T, Dulal S, Deveaux A, Jovov B, Han X.

  25. Role of gut microbiota in obesity, type 2 diabetes and Alzheimer's disease.” Naseer MI, Bibi F, Alqahtani MH, Chaudhary AG, Azhar EI, Kamal MA, Yasir M

  26. Melancholic microbes: a link between gut microbiota and depression?” T. G. Dinan, J. F. Cryan

  27. Prebiotics and probiotics; modifying and mining the microbiota” Eamonn M.M. Quigley
  28. A meta-analysis of probiotic efficacy for gastrointestinal diseases.” Ritchie ML, Romanuk TN
  29. Probiotics for the prevention and treatment of antibiotic-associated diarrhea: a systematic review and meta-analysis.” Hempel S, Newberry SJ, Maher AR, Wang Z, Miles JN, Shanman R, Johnsen B, Shekelle PG

  30. Probiotics for the prevention of Clostridium difficile-associated diarrhea in adults and children” Joshua Z Goldenberg, Stephanie SY Ma, Jane D Saxton, Mark R Martzen, Per O Vandvik, Kristian Thorlund, Gordon H Guyatt, Bradley C Johnston

  31. Probiotics for the prevention of Clostridium difficile-associated diarrhea: a systematic review and meta-analysis.” Johnston BC, Ma SS, Goldenberg JZ, Thorlund K, Vandvik PO, Loeb M, Guyatt GH

  32. Systematic review: probiotics in the management of lower gastrointestinal symptoms in clinical practice -- an evidence-based international guide.” Hungin AP, Mulligan C, Pot B, Whorwell P, Agréus L, Fracasso P, Lionis C, Mendive J, Philippart de Foy JM, Rubin G, Winchester C, de Wit N; European Society for Primary Care Gastroenterology

  33. The efficacy of probiotics in the treatment of irritable bowel syndrome: a systematic review” P Moayyedi, A C Ford, N J Talley, F Cremonini, A E Foxx-Orenstein, L J Brandt, E M M Quigley

  34. A systematic review and meta-analysis: probiotics in the treatment of irritable bowel syndrome.” Hoveyda N, Heneghan C, Mahtani KR, Perera R, Roberts N, Glasziou P.

  35. Systematic review of randomized controlled trials of probiotics, prebiotics, and synbiotics in inflammatory bowel disease.” Ghouri YA, Richards DM, Rahimi EF, Krill JT, Jelinek KA, DuPont AW
  36. Use of probiotics in the fight against Helicobacter pylori.” Ruggiero P

  37. Exploring alternative treatments for Helicobacter pylori infection.” Ayala G, Escobedo-Hinojosa WI, de la Cruz-Herrera CF, Romero I

  38. Probiotics for the treatment of Helicobacter pylori infection in children.” Pacifico L, Osborn JF, Bonci E, Romaggioli S, Baldini R, Chiesa C

  39. Non-microbial approach for Helicobacter pylori as faster track to prevent gastric cancer than simple eradication.” Park SH, Kangwan N, Park JM, Kim EH, Hahm KB

  40. The Pivotal Role of Microbiota in Obesity” L. Bonfrate and P. Portincasa

  41. Microbial ecology: human gut microbes associated with obesity.” Ley RE, Turnbaugh PJ, Klein S, Gordon JI

  42. Gut bacterial microbiota and obesity.” Million M, Lagier JC, Yahav D, Paul M

  43. Fighting Obesity with Bacteria” Alan W. Walker, Julian Parkhill

  44. The gut microbiota and obesity: from correlation to causality.” Zhao L

  45. The gut microbiota, obesity and insulin resistance” Jian Shena, Martin S. Obinc, Liping Zhao

  46. Related actions of probiotics and antibiotics on gut microbiota and weight modification” Emmanouil Angelakis, Vicky Merhej, Didier Raoult
  47. Effect of Lactobacillus gasseri SBT2055 in fermented milk on abdominal adiposity in adults in a randomised controlled trial” Yukio Kadooka, Masao Sato, Akihiro Ogawa, Masaya Miyoshi, Hiroshi Uenishi, Hitomi Ogawa, Ken Ikuyama, Masatoyo Kagoshima i Takashi Tsuchida
  48. The development of probiotic treatment in obesity: a review.” Mekkes MC, Weenen TC, Brummer RJ, Claassen E
  49. Probiotics as regulators of inflammation: A review” David W. Lescheid
  50. Beneficial psychological effects of a probiotic formulation (Lactobacillus helveticus R0052 and Bifidobacterium longum R0175) in healthy human volunteers” Michaël Messaoudi, Nicolas Violle, Jean-François Bisson, Didier Desor, Hervé Javelot i Catherine Rougeot
  51. "Gut brain axis: diet microbiota interactions and implications for modulation of anxiety and depression" Ruth Ann Luna, Jane Foster
  52. Effect of probiotics on biomarkers of cardiovascular disease: implications for heart-healthy diets.” DiRienzo DB
  53. Cholesterol-lowering probiotics as potential biotherapeutics for metabolic diseases.” Kumar M, Nagpal R, Kumar R, Hemalatha R, Verma V, Kumar A, Chakraborty C, Singh B, Marotta F, Jain S, Yadav H
  54. Effect of Probiotics on Blood Pressure A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized, Controlled Trials” Saman Khalesi, Jing Sun, Nicholas Buys and Rohan Jayasinghe
  55. Effect of probiotic fermented milk on blood pressure: a meta-analysis of randomised controlled trials.” Dong JY1, Szeto IM, Makinen K, Gao Q, Wang J, Qin LQ, Zhao Y
  56. Effectiveness of probiotics on the duration of illness in healthy children and adults who develop common acute respiratory infectious conditions: a systematic review and meta-analysis.” King S, Glanville J, Sanders ME, Fitzgerald A, Varley D
  57. Probiotics for the prevention of pediatric upper respiratory tract infections: a systematic review” Metehan Ozen, Gonca Kocabas Sandal i Ener Cagri Dinleyici
  58. Probiotics and prebiotics in dermatology” Katherine L. Baquerizo Nole, Elizabeth Yim, Jonette E. Keri
  59. Acne vulgaris, probiotics and the gut-brain-skin axis: from anecdote to translational medicine.” Bowe W, Patel NB, Logan AC
  60. Probiotics and prebiotics in preventing food allergy and eczema.” Kuitunen M
  61. "Probiotics" Benjamin Kligler, Andreas Cohrssen
  62. A systematic review of the safety of probiotics” Tina Didari, Sara Solki, Shilan Mozaffari, Shekoufeh Nikfar & Mohammad Abdollahi
  63. Contribution of diet to the composition of the human gut microbiota” Daniela Graf, Raffaella Di Cagno, Frida Fåk, Harry J. Flint, Margareta Nyman, Maria Saarela i Bernhard Watzl